Vermoeid achter het stuur zitten is gevaarlijk, dat weet iedereen. Maar hoe groot de gevolgen precies zijn, daar zijn we ons niet altijd van bewust. Volgens Veilig Verkeer Nederland is één slapeloze nacht gelijk aan de invloed van 0.9-1.0 promille alcohol in je bloed. Dat is twee keer de wettelijke limiet voor ervaren bestuurders en ruim vijf keer de wettelijke limiet voor beginnende bestuurders. Als vermoeide bestuurder zijn je handelingen minder accuraat. Je reageert trager op prikkels en hebt meer moeite met behouden van de koers. Ook maken slaperige bestuurders minder gebruik van de spiegels. Hierdoor ontstaat een gebrek aan overzicht. Met grote gevolgen: Vermoeide bestuurders hebben 3 tot 8 meer kans op een verkeersongeval met letsel.*
Vermoeidheidsongevallen
Bij het ontstaan van verkeersongevallen mag de rol van vermoeidheid bij bestuurders niet worden onderschat. Vermoeidheidsongevallen zijn niet alleen een kwestie van te lang achtereen doorrijden: ook een slechte of te korte nachtrust, stress, of tijd van de dag kunnen vermoeidheid veroorzaken. Volgens een conservatieve schatting, gebaseerd op buitenlandse studies, is in 10% tot 15%* van de ernstige verkeersongevallen sprake van vermoeidheid. Ongeveer 25% van zowel beroepschauffeurs als particuliere bestuurders zeggen ooit wel eens achter het stuur in slaap gevallen te zijn; ongeveer de helft geeft aan wel eens zeer vermoeid achter het stuur te hebben gezeten of bijna in slaap te zijn gevallen.
Zorg voor een goede nachtrust!
Een goede nachtrust is onmisbaar voor een beroepschauffeur. De meeste mensen hebben om helemaal uit te rusten 7 á 8 uur slaap per nacht nodig. Een standairco zorgt ervoor dat de cabine op een aangename temperatuur komt, waardoor slapen sneller mogelijk is en vermoeidheidsongevallen voorkomen kunnen worden.
Een standairco kan hieraan bijdragen, want doordat uw chauffeur in een aangenaam klimaat kan pauzeren kan deze daarna beter uitgerust aan het werk. Een beter uitgeruste chauffeur rijdt veiliger en werkt efficiënter.